Master's degree profile

The History of Jazz and Popular Music master's degree profile is dedicated to the scholarly study of the various genres and styles of jazz and popular music in the past and present, their historical and current production, distribution, and reception practices, as well as their social, cultural, regional, ethnic, economic, and media contexts.

The study program focuses on

  • comprehensive music-analytical competencies with regard to the music dimensions of sound, rhythm, melody, harmony, form, song lyrics, as well as dimensions of visual and performative design; for this purpose, courses on analysis methods and transcription are provided, including computer-assisted procedures for data analysis and visualization;
  • the conception, implementation and evaluation of empirical research projects (qualitative and quantitative surveys, case studies, participant observation, content and discourse analysis, etc.) in the context of music sociology and cultural studies issues;  
  • a critical deepening of specialized knowledge and methods on the basis of current research questions, e.g. on the recent history of jazz and African-American music, on research into singing and rhythm, or from sociology of music, music aesthetics, sound studies and digital humanities.

The overarching goal of the master's program is to enable students to work independently as scholars in various areas of music research. The program is designed to qualify students for jobs at universities and in research projects, as well as numerous professional opportunities in the media (print media, radio, television, Internet) and in the music industry (record labels, music publishers, etc.), among others.

The curriculum in the Master's program in Musicology with the study profile History of Jazz and Popular Music is composed of approximately equal parts of profile-specific courses and courses from other areas of Historical and Systematic Musicology as well as Transcultural Music Studies.

Schwerpunkte des Studiums liegen in

  • umfassenden musikanalytischen Kompetenzen hinsichtlich der musikalischen Dimensionen Klang, Rhythmus, Melodik, Harmonik, Form, Songtext sowie der visuellen und performativen Gestaltung; hierzu dienen Lehrveranstaltungen zu Analysemethoden und zum Transkribieren, wobei auch computergestützte Verfahren der Datenanalyse und -visualisierung vermittelt werden;
  • der Konzeption, Durchführung und Auswertung eigener empirischer Forschungsvorhaben (qualitative und quantitative Befragungen, Fallstudien, teilnehmende Beobachtung, Inhalts- und Diskursanalyse u.a.) im Kontext musiksoziologischer und kulturwissenschaftlicher Fragestellungen; 
  • einer kritischen Vertiefung des Fachwissens und der wissenschaftlichen Arbeitsmethoden anhand aktueller Forschungsfragen, z.B. zur neueren Geschichte des Jazz und der afroamerikanischen Musik, zur Gesangs- und Rhythmusforschung, oder aus den Bereichen der Musiksoziologie, der Musikästhetik, der Sound Studies und der Digital Humanities;

Übergeordnetes Ziel des Masterstudiengangs ist die Befähigung zum selbständigen wissenschaftlichen Arbeiten in verschiedenen Bereichen der Musikforschung. Das Studium soll für Tätigkeiten an Hochschulen und in Forschungsprojekten sowie zahlreiche berufliche Möglichkeiten u.a. im Bereich der Medien (Printmedien, Hörfunk, Fernsehen, Internet) und in der Musikwirtschaft (Plattenlabels, Musikverlage usw.) qualifizieren.

Der Studienplan im Masterstudiengang Musikwissenschaft mit dem Studienprofil Geschichte des Jazz und der populären Musik setzt sich zu annähernd gleichen Teilen aus profilspezifischen Lehrveranstaltungen und Lehrveranstaltungen aus weiteren Bereichen der Historischen und Systematischen Musikwissenschaft sowie der Transcultural Music Studies zusammen.



Exemplarischer Studienverlauf
(aktualisiert am 27.02.2013)