Martin Pfleiderer, Klaus Frieler, Jakob Abeßer, Wolf-Georg Zaddach, Benjamin Burkhart (Eds.) (2017): Inside the Jazzomat. New Perspectives for Jazz Research

Martin Pfleiderer, Klaus Frieler, Jakob Abeßer, Wolf-Georg Zaddach, Benjamin Burkhart (Eds.): Inside the Jazzomat. New Perspectives for Jazz Research, Mainz: Schott Campus 2017.

schott-campus.com/jazzomat/ schott-campus.com/publish-books/

The Jazzomat Research Project takes up the challenge of jazz research in the age of digitalisation. It intends to open up a new field of analytical exploration by providing computational tools as well as a comprehensive corpus of improvisations with MeloSpyGUI and the Weimar Jazz Database. This volume presents the main concepts and approaches of the ongoing project including several case studies that demonstrate how these approaches can be included in jazz analysis in various ways.

Martin Pfleiderer (2006): Rhythmus : psychologische, theoretische und stilanalytische Aspekte populärer Musik

Martin Pfleiderer, Tilo Hähnel, Katrin Horn, Christian Bielefeldt (Hg.) (2015): Stimme, Kultur, Identität : vokaler Ausdruck in der populären Musik der USA, 1900 - 1960



Contributions to books and journals (English):

Popular music research in German-speaking countries (Germany, Austria and Switzerland) , in: IASMP@Journal. Online Journal of the International Association for the Study of Popular Music 2/1-2 (2011), pp. 46-50. pdf

Vocal Pop Pleasures. Theoretical, Analytical and Empirical Approaches to Voice and Singing in Popular Music, in: IASMP@Journal. Online Journal of the International Association for the Study of Popular Music, 1/1 (2010). pdf

with Stefan Balke, Christian Dittmar, Jakob Abeßer, Klaus Frieler and Meinard Müller: Bridging the Gap. Enriching YouTube Videos with Jazz Music Annotations, in: Frontiers in Digital Humanities 4 (2018). online

with Klaus Frieler and Wolf-Georg Zaddach: Pitch class hierarchies in Miles Davis’ ›So What‹: Reconsidering modal jazz improvisation with computer-based analysis tools, in: Beitragsarchiv zur Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung Halle/Saale 2015 – »Musikwissenschaft: die Teildisziplinen im Dialog«, ed. by Wolfgang Auhagen and Wolfgang Hirschmann, Mainz: Schott-Campus 2016. pdf

with Klaus Frieler, Jakob Abeßer and Wolf-Georg Zaddach: Midlevel analysis of monophonic jazz solos. A new approach to the study of improvisation, in: Musicae Scientiae. Journal of the European Society for the Cognitive Sciences of Music, 20, 2 (2016), pp. 143-162. pdf

with Klaus Frieler, Jakob Abeßer and Wolf-Georg Zaddach: “Telling a Story.” On the dramaturgy of monophic jazz solos, in: Empirical Musicology Review 11, 1 (2016), pp. 68-82. pdf

with Klaus Frieler: The JAZZOMAT Project. Issues and methods for the Automatic Analysis of Jazz Improvisations, in: Concepts, Experiments, and Fieldwork. Studies in Systematic Musicology and Ethnomusicology, ed. by Rolf Bader, Christiane Neuhaus and Ulrich Morgenstern, Frankfurt: Peter Lang 2010, pp. 279-295. pdf

with Daniel Müllensiefen and Klaus Frieler: The Perception of Accents in Pop Music Melodies, in: Journal of New Music Research, 38 (2009), pp. 19-44. pdf


Buch- und Zeitschriftenbeiträge (deutsch):

Geschichtsschreibung populärer Musik im Vergleich, in: Geschichte wird gemacht. Zur Historiographie populärer Musik (= Beiträge zur Popularmusikforschung, Vol. 40), hrsg. von Dietrich Helms und Thomas Phleps, Bielefeld: transcript 2014, S. 81-101. pdf

mit Tilo Hähnel und Tobias Marx: Methoden zur Analyse der vokalen Gestaltung populärer Musik, in: Samples. Online-Publikationen der Gesellschaft für Popularmusikforschung / German Society for Popular Music Studies e.V., 12 (2014). pdf

Jazz und Popular Music Studies. Konzepte, Fragestellungen, Perspektiven, Antrittsvorlesung der Professur für Geschichte des Jazz und der populären Musik an der Hochschule für Musik FRANZ LISZT Weimar am 24.10.2012, Online-Publikation. pdf

„Come inna mi ramping shop“. Slackness und Schwulenhass in der jamaikanischen und deutschen Dancehall, in: Thema Nr. 1. Sex und populäre Musik (= Beiträge zur Popularmusikforschung, Vol. 37), hrsg. von Dietrich Helms und Thomas Phleps, Bielefeld: transcript 2011 S. 165-187. pdf

Dimensionen der Groove-Erfahrung. Eine empirische Studie, in: PopScriptum. Schriftenreihe herausgegeben vom Forschungszentrum Populäre Musik der Humboldt-Universität zu Berlin, 11 (2010), html, pdf.

Brown Sugar. Tendenzen im Rhythm'n'Blues, in: Cut and paste. Schnittmuster populärer Musik der Gegenwart (= Beiträge zur Popularmusikforschung, Vol. 34), hrsg. von Dietrich Helms und Thomas Phleps, Bielefeld: transcript 2006, S. 47-60. pdf

Gestaltungsmittel populärer Musik. Versuch einer Systematik, in: Samples. Notizen, Projekte und Kurzbeiträge zur Popularmusikforschung, 2, 2003, S. 18-29. pdf.

Sound. Anmerkungen zu einem populären Begriff, in: Pop Sounds. Klangtexturen in der Pop- und Rockmusik. Basics - Stories - Tracks, hrsg. von Thomas Phleps und Ralf van Appen, Bielefeld: transcript 2003, S. 19-29. pdf

Riddim & Sound. Dub Reggae und Entwicklungen der neueren Popularmusik , in: Populäre Musik im kulturwissenschaftlichen Diskurs II. Beiträge zur Popularmusikforschung 27/28, ed. by Thomas Phleps, Karben: Coda 2001, S. 99-113. pdf

"Here Comes the Drumz". Zu Entwicklung und musikalischen Merkmalen von Drum'n'Bass, in: Erkenntniszuwachs durch Analyse. Populäre Musik auf dem Prüfstand, Beiträge zur Popularmusikforschung 24, ed. by Helmut Rösing and Thomas Phleps, Karben: CODA 1999, S. 27-48. pdf

Der kollektive Improvisationsstil des Art Ensemble of Chicago. Ein Beitrag zur musikalischen Analyse in der Popularmusikforschung, in: Grundlagen - Theorien - Perspektiven, Beiträge zur Popularmusikforschung 14, hrsg. von Helmut Rösing, Baden-Baden 1994, S. 47-62. pdf


Contributions to Conference Proceedings (English):

with Klaus Frieler: Onbeat oder offbeat? Überlegungen zur symbolischen Darstellung von Musik am Beispiel der metrischen Quantisierung, in: INFORMATIK 2017, Lecture Notes in Informatics (LNI), Gesellschaft für Informatik, ed. by Maximilian Eibl and Martin Gaedke, Bonn 2017, pp. 111-125. pdf

with Jakob Abeßer, Estefanía Caro, Klaus Frieler and Wolf-Georg Zaddach: Score-Informed analysis of intonation and pitch modulation in jazz solos, in: Proceedings of the 16th International Society for Music Information Retrieval Conference, ISMIR 2015, Málaga, Spain, October 26-30, 2015, ed. by Meinard Müller und Frans Wiering, 2015 (online), pp. 823-829. pdf

with Christian Dittmar and Meinard Müller: Automated estimation of ride cymbal swing ratio in jazz recordings, in: Proceedings of the 16th International Society for Music Information Retrieval Conference, ISMIR 2015, Málaga, Spain, October 26-30, 2015, ed. by Meinard Müller und Frans Wiering, 2015 (online), pp. 271-277. pdf

with Jakob Abeßer, Estefanía Cano and Klaus Frieler: Dynamics in jazz improvisation. Score-informed estimation and contextual analysis of tone intensities in trumpet and saxophone solos, in: Proceedings of the 8th Conference on Interdisciplinary Musicology (CIM14), Berlin, 4-6 December 2014 (online). pdf

with Axel Berndt, Rainer Groh, Tilo Hähnel and Felix Schönfeld: Vocalmetrics. An interactive software for visualization and classification of music, in: Proceedings of the 9th Audio Mostly: A Conference on Interaction With Sound, 2014, October 1-3, Aalborg, Denmark. pdf

with Jakob Abeßer, Klaus Frieler and Wolf-Georg Zaddach: Score-informed tracking and contextual analysis of fundemental frequency contours in trumpet and saxophone jazz solos, in: Proceedings of the 17th International Conference on Digital Audio Effects (DAFx-14), Erlangen, Germany, September 1-5, 2014. pdf

with Jakob Abeßer, Klaus Frieler and Wolf-Georg Zaddach: Introducing the Jazzomat Project - Jazz Solo Analysis Using Music Information Retrieval Methods, in: Proceedings of 10th International Symposium on Computer Music Multidisciplinary Research (CMMR) “Sound, Music and Motion” in Marseille on 15-18 October 2013. pdf

with Klaus Frieler, Jakob Abesser and Wolf-Georg Zaddach: Introducing the Jazzomat Project and the MeloPy Library, in: Proceedings of the Third International Workshop on Folk Music Analysis (2013), ed. by Peter van Kranenburg, Christina Anagnostopoulou und Anja Volk, Meertens Institute, Amsterdam, and Utrecht University Department of Information and Computing Sciences, pp. 76-78. pdf

The Study of Rhythm in Popular Music. Approaches and Empirical Results, in: Proceedings of the 5th Triennal Conference of the European Society for the Cognitive Sciences of Music (ESCOM), ed. by Reinhard Kopiez, Andreas C. Lehmann, Irving Wolther and Christian Wolf, Hanover 2003, pp. 38-41. pdf

 

Reviews (selection) / Rezensionen (Auswahl):

Christian Müller. Doing Jazz. Zur Konstitution einer kulturellen Praxis, in: Samples. Online-Publikationen der Gesellschaft für Popularmusikforschung 15 (2017). pdf

Jan Hemming: Methoden der Erforschung populärer Musik, in: Samples. Online-Publikationen der Gesellschaft für Popularmusikforschung 14 (2016). pdf

Carolin Stahrenberg: Hot Spots von Café bis Kabarett. Musikalische Handlungsräume im Berlin Mischa Spolianskys 1918-1933, in: Samples. Online-Publikationen der Gesellschaft für Popularmusikforschung / German Society for Popular Music Studies e.V., 12 (2014). pdf

Musical Rhythm in the Age of Digital Reproduction, ed. by Anne Danielsen in: Samples. Online-Publikationen des Arbeitskreis Studium Populärer Musik, 10 (2011). pdf

David Huron: Sweet Anticipation. Music and the Psychology of Expectation, in: Jahrbuch Musikpsychologie, 21 (2011), pp. 204-207.

Andreas Gebesmair: Die Fabrikation globaler Vielfalt. Struktur und Logik der transnationalen Popmusikindustrie, in: Samples. Online-Publikationen des Arbeitskreis Studium Populärer Musik, 7 (2008). pdf

Ralf von Appen: Der Wert der Musik. Zur Ästhetik des Populären, in: Samples. Online-Publikationen des Arbeitskreis Studium Populärer Musik, 7 (2008). pdf

Richard Middleton: Voicing the Popular. On the Subjects of Popular Music, in: Samples. Online-Publikationen des Arbeitskreis Studium Populärer Musik, 6 (2007). pdf

Testcard. Beiträge zur Popgeschichte Nummer 13: Black Music, in: Samples: Notizen, Projekte und Kurzbeiträge zur Popularmusikforschung, 3 (2004). pdf